How Many types of SEO? SEO कितने प्रकार का होता है?

 SEO(Search Engine Optimization)

There are three main types of SEO, which are:


On-page SEO: This refers to the optimization of individual web pages to rank higher and earn more relevant traffic in search engines. On-page SEO includes optimizing factors such as content, meta tags, headers, images, and internal linking. The main goal of on-page SEO is to ensure that a website's content is well-organized and easily understood by search engines.


Off-page SEO: This type of SEO focuses on factors that happen outside of a website itself, such as link building and social media marketing. Off-page SEO involves building high-quality backlinks from other websites, social media shares, and other forms of digital PR that help to increase a website's online authority and reputation. The main goal of off-page SEO is to build a website's credibility and reputation in the eyes of search engines.


Technical SEO: This type of SEO focuses on the technical aspects of a website, such as site speed, mobile-friendliness, and crawlability. Technical SEO includes optimizing a website's architecture, ensuring that the site is mobile-friendly and responsive, fixing broken links, and optimizing page load speeds. The main goal of technical SEO is to ensure that search engines can crawl, index, and display a website's content in search results.


Overall, a comprehensive SEO strategy should incorporate all three types of SEO to improve a website's visibility in search results, drive more targeted traffic to the site, and increase overall online authority and reputation

SEO stands for Search Engine Optimization, 

which is the practice of increasing the quantity and quality of traffic to your website through organic search engine results.

it is part of digital marketing. if you want to rank your website use SEO.


Types of SEO


1. White Hat SEO-White-hat SEO refers to all the optimization techniques which follow Google’s search engine guidelines. Although one needs to be patient to see results, 

they are sustainable and create genuine goodwill around your brand. Besides, there is no risk of your site getting banned or bumped down in the search results if there is a new algorithm change. 

All in all, white-hat SEO is low-risk and has high rewards if you do it right. Examples of white-hat SEO techniques include authoring useful and relevant content after doing extensive keyword research, earning links from high-authority sites based on the merit of your on-page content, and many things. 


2. Black Hat SEO-Black-hat SEO is the exact opposite of white-hat SEO in that it finds and takes advantage of any loopholes or weaknesses in Google’s search algorithm to rank better on its SERPs.

 It does not stick to the search engine’s list of SEO dos and don’ts and resorts to constituting internet spam or paid link-building methods, keyword stuffing, showing different content to bots/crawlers and humans (called cloaking), etc. 

to get ahead. It goes without saying that black-hat SEO can get your site blacklisted or its rankings to drop so it is best avoided. Besides, these high-risk SEO techniques give you only short-lived results.


3. Grey Hat SEO-Grey-hat SEO tactics are often used by SEO agencies due to pressure to see quick results from a client and fall in between white and black hat SEO in terms of approach. 

Although Google’s webmaster guidelines do not explicitly say that such methods are prohibited, they are still frowned upon and can lead to undesired search outcomes. 

Examples of this type of SEO include clickbait content that is sensational yet mediocre and of no value to the user, excessive and suspicious link exchange between sites, paid reviews, etc. Again, it is best to stay far away from such underhanded SEO tactics.

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एसईओ (खोज इंजन अनुकूलन)


एसईओ से तात्पर्य सर्च इंजन ऑप्टिमाइज़ेशन है,

जो कार्बनिक खोज इंजन परिणामों के माध्यम से आपकी वेबसाइट पर यातायात की मात्रा और गुणवत्ता बढ़ाने का अभ्यास है।

यह डिजिटल मार्केटिंग का हिस्सा है। यदि आप अपनी वेबसाइट का उपयोग एसईओ रैंक करना चाहते हैं।


एसईओ के प्रकार


1. व्हाइट हैट एसईओ-व्हाईट-हाट एसईओ उन सभी अनुकूलन तकनीकों को संदर्भित करता है जो Google के खोज इंजन दिशानिर्देशों का पालन करते हैं। हालांकि परिणाम देखने के लिए धैर्य रखने की जरूरत है,

वे टिकाऊ होते हैं और आपके ब्रांड के आसपास वास्तविक सद्भावना पैदा करते हैं। इसके अलावा, आपकी साइट के खोज परिणामों में प्रतिबंधित या टकरा जाने का कोई जोखिम नहीं है यदि कोई नया एल्गोरिथ्म परिवर्तन है।

यदि आप इसे सही तरीके से करते हैं, तो सफ़ेद-टोपी एसईओ कम जोखिम और उच्च पुरस्कार है। व्हाइट-हेट एसईओ तकनीकों के उदाहरणों में व्यापक खोजशब्द अनुसंधान करने के बाद उपयोगी और प्रासंगिक सामग्री को शामिल करना, आपके ऑन-पेज सामग्री की योग्यता के आधार पर उच्च-अधिकार साइटों से लिंक अर्जित करना, जैसे कई चीजें शामिल हैं।


2. ब्लैक हैट एसईओ-ब्लैक-हाट सफ़ेद-टोपी एसईओ के बिल्कुल विपरीत है, जिसमें वह अपने SERPs पर बेहतर रैंक करने के लिए Google के खोज एल्गोरिदम में किसी खामियों या कमजोरियों का लाभ उठाता है।

 यह खोज इंजन के एसईओ डॉस और डोन्ट्स और रिसॉर्ट्स की सूची में नहीं टिकता है, जिसमें इंटरनेट स्पोमर पेड लिंक बिल्डिंग मेथड, कीवर्ड स्टफिंग, बॉट / क्रॉलर और मनुष्यों (जिसे क्लोकिंग कहा जाता है) आदि को अलग-अलग कंटेंट दिखाया जाता है।

आगे निकलने के लिये। यह बिना यह कहे चला जाता है कि ब्लैक-हैट एसईओ आपकी साइट को ब्लैक लिस्टेड कर सकता है या उसकी रैंकिंग को गिरा सकता है इसलिए इसे सबसे अच्छा माना जाता है। इसके अलावा, ये उच्च-जोखिम एसईओ तकनीक आपको केवल अल्पकालिक परिणाम देते हैं।


3. ग्रे हैट एसईओ-ग्रे-टोपी एसईओ रणनीति अक्सर एसईओ एजेंसियों द्वारा उपयोग किया जाता है क्योंकि एक ग्राहक से त्वरित परिणाम देखने के लिए और दृष्टिकोण के संदर्भ में सफेद और काली टोपी एसईओ के बीच में आते हैं।

हालाँकि Google के वेबमास्टर दिशानिर्देश स्पष्ट रूप से यह नहीं कहते हैं कि इस तरह के तरीके निषिद्ध हैं, फिर भी वे पर आधारित हैं और अवांछित खोज परिणामों को जन्म दे सकते हैं।

इस प्रकार के एसईओ के उदाहरणों में क्लिकबैट कंटेंट शामिल है जो सनसनीखेज है लेकिन यह अभी तक औसत दर्जे का है और उपयोगकर्ता के लिए कोई महत्व नहीं रखता है, साइटों के बीच अत्यधिक और संदिग्ध लिंक विनिमय, भुगतान की गई समीक्षा इत्यादि, फिर से, इस तरह के कम से कम एसईओ भौतिकी से दूर रहना सबसे अच्छा है।


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Amit Sen

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